Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Banfa Jawla

Låt mig bara gå

Drama,

Skolföreställning,

Teater

Ett drama om förlåtelse, försoning och att hitta vägen tillbaka till livet. Från 13 år.

Det är det sista samtalet. När pappren skrivs på får den 20-åriga Kawa tillbaka kontrollen över sitt liv. Han har befunnit sig under kriminalvårdens lupp ända sedan han som tonåring gjorde sig skyldig till en annan pojkes död under ett bråk på skolgården.
Kawas väg har varit krokig och räddningen under dessa tumultartade år har varit de återkommande samtalen med en psykolog, som väglett honom mot en stabilare tillvaro.
Nu ska han äntligen bli fri. Men innan psykologen skriver under kräver hon att Kawa ska ringa ett sista samtal, till sin mamma – den person han hellre skulle dö än behöva möta igen.

Pjäsen skrivs och regisseras av Loran Batti. Med en tonsäkerhet och autentisk dialog lyckas han med denna föreställning sätta ljus på aktuella teman som våld och droger, något som idag är en verklighet på många skolor.

Loran Batti debuterade som dramatiker 2023 med Sehol på Gottsunda teater och arbetar just nu med sin första dokumentärfilm som utspelar sig i Gottsunda. Han har tidigare haft residens på Riksteatern och vunnit poesitävlingen Ortens bästa penna. Låt mig bara gå blir hans regidebut.

Föreställningslängd: 1 tim
På riksteaterturné hösten 2024

Är du lärare?
Här är material att ladda ner:
Lärarhandledning för Låt mig bara gå (pdf)
Extra förberedelsematerial för Låt mig bara gå (pdf)

Nadia Hussein och Srdjan Nedzipovski

Av och regi Loran Batti
Dramaturgi Alexander Charlamov
Scenografi och kostym Jenny Kronberg
Ljuddesign Leo Goldmann
Maskdesign Eva Rizell

Producent

Riksteatern

Turnéplan

Recensioner

Svenska Dagbladet

2024-10-02

"Srdjan Nedzipovski har en fenomenal tonträff som Kawa, kaxigt explosiv men sårbar, intelligent, nervigt receptiv. Som regissör vågar Batti låta ett smattrande tempo tona ner i laddade pauser och meningsmättad tystnad."

Till recensionen

Aftonbladet

2024-10-04

"Det är modigt att göra det så här enkelt utan alla dunkande och blingiga effekter som teatern ofta tror en ung publik vill ha."

Till recensionen