Till innehåll

Riksteatern_crea_logo_one_line_svart.png

Arrangör – så går det till!

Är du arrangör eller är du intresserad av att arrangera någon av Riksteatern Creas produktioner? Här får du guidning till var du hittar det du behöver.

Arrangörsmanual till dövföreningar

Här nedan finns svar på allt du behöver veta för att arrangera Riksteatern Creas föreställningar för en teckenspråkig publik.

Vad finns det för utbud?


Riksteatern Crea informerar om kommande föreställningar långt i förväg. På Dövas Dag presenterar vi våra föreställningar för hösten året därpå och för våren 1,5 år senare. (Till exempel: på Dövas Dag 2024 informerar vi om föreställningar för hösten 2025 och våren 2026.) Mer detaljerad information om föreställningarna finns att hämta på Scenkonstportalen där du kan söka på produktionens namn eller ”Riksteatern Crea”. På Scenkonstportalen finns så gott som all information kring föreställningen, som till exempel lokalkrav, antal bygg- och bärhjälp och antal byggtimmar.

Hitta lämplig lokal

Är du intresserad av att en föreställning ska komma till din stad? Du betalar gage per föreställning och behöver då se till att det finns en ledig scen som passar just den föreställning som du är intresserad av. En lista över samtliga scener i alla städer i Sverige finns på Scenrum. När du har hittat en scen som uppfyller de lokalkrav som gäller och som har lediga datum inom aktuell turnéperiod så meddelar du Riksteatern Creas arrangörsutvecklare vilken föreställning du är intresserad av och vilken scen som finns ledig för arrangemanget. Efter det gör vi tillsammans en föreställningsbeställning. Denna måste göras iföre första veckan i december för att underlätta planeringen. Vi får in beställningar från många olika föreningar då det kan hända att efterfrågan är så hög att vi inte kan erbjuda föreställningen till alla som har önskat den.

TIPS! Vid lokalletande kan ni alltid kontakta Riksteatern Creas arrangörsutvecklare för att få hjälp med vilken scen som passar den aktuella produktionen.

Riksteatern turnerar klimatsmart vilket innebär att vi försöker planera en turné som är så bra som möjligt både ur klimatsynpunkt och för det turnerande teamet. Det kan innebära att vi kan behöva  diskutera datum för ditt arrangemang för att turnéslingan ska fungera. I dialog med dig tittar vi på möjliga lösningar och har alltid som mål att vi ska kunna spela i din stad det datum som du önskar.

När vi är överens om datum, plats och gage så skickar Riksteatern ett kontrakt till dig via mail. Det är viktigt att du som arrangör via kontraktet bekräftar datum och bokad lokal.

Ordna bygg- och bärhjälp

Vid varje teaterföreställning är det viktigt att ha hjälp med in- och urlastning av material. Det innebär att du behöver personer som kan bära scenografi och annan utrustning, samt bistå med att montera upp och ner scenografin.

Som arrangör är det ditt ansvar att hitta lämplig bygg- och bärhjälp. Dessa personer bör vara god fysiskt och kan vara era egna medlemmar eller bekanta. Ibland kan det också vara möjligt att hyra personal från teaterhus, men det kan också bli kostsamt.

Biljettpris och marknadsföring


Du som arrangerar behöver sätta ett biljettpris. Det är du som arrangerar som behåller alla biljettintäkter.

TIPS: För mer tips om biljettprissättning, se FAQ.

TIPS: Riksteatern rekommenderar att du använder någon online-tjänst för biljettförsäljning, exempelvis Tickster för att underlätta sprida information om föreställningen och ditt efterarbete. Vid behov kan Riksteatern Crea stötta dig kring hur det fungerar.

Du som arrangerar kan också beställa gratis marknadsförings-kit i pappersform med tider och plats för föreställningen i tryck. Materialet hittar du här. Om du vill ha materialet i digital form så kan du hämta det på Scenkonstportalen.

Biljettförsäljning


När du börjar sälja biljetter till publiken mejlar du även Riksteatern Creas arrangörsutvecklare länken till din biljettförsäljning så lägger vi in den på riksteatern.se också.

TIPS: Hitta publik genom att skicka till grupper som kan ha särskilt intresse av föreställningen till exempel: medlemmar, icke medlemmar, dövskolor, tolkutbildningar, folkhögskolor, tolkbolag, döva arbetsplatser, dövföreningar, hörande skolor, förskolor, dövidrottsföreningar, politiker, vänner, kollegor, grannar, föräldrar till döva barn och tjänstemän.

En månad innan föreställningen kommer till dig kommer vår scenmästare ta kontakt med dig och tala om exakt vilken tid det turnerande teamet är framme, när bygget börjar och när bygg- och bärhjälpen ska vara på plats.

Äntligen dags – föreställningsdag!


Nedan ser du ett exempel på hur schemat för föreställningsdagen kan se ut om föreställning börjar kl 19.00 (OBS! kolla i avtalet vilken tid som gäller för just ditt arrangemang då det kan variera från produktion till produktion).

Kl. 14.00–17.30 Bygga
Kl. 17.30–18.30 Rast
Kl. 18.30–19.00 Förarbete
Kl. 19.00–20.30 Föreställning
Kl. 20.30–23.00 Riva

Både du som arrangör och din bygg- och bärhjälp möter upp det turnerande teamet och personal ifrån lokalen på plats på överenskommen tid och börjar med att lasta av all utrustning ifrån lastbilen in till teatern. Scenmästaren leder bygget av scenen. Det är viktigt att du och bygg- och bärhjälpen följer instruktionerna ifrån scenmästaren och inte tar egna initiativ.

Du som arrangerar kommer överens med scenmästaren om vilken tid du kan börja släppa in publik och hur du ska inleda och avsluta föreställningen. Vanligtvis så brukar man vid teaterarrangemang börja den utsatta tiden och släpper inte in publik som kommer efter föreställningens start. Du som arrangör är ansvarig för att släppa in publiken och stänga dörrarna till salongen när insläppet är klart. När skådespelarna efter föreställningen kommer ut för att tacka för sig får du som arrangör tacka på scen om ni vill. Tänk gärna på att överlämna något som det är enkelt att ta med sig på turné, då produktionen med största sannolikhet kommer att åka till ett nytt ställe redan nästa dag.

När tacket är klart släpper du ut publiken och ser till att lokalen töms på folk. Scenmästaren kommer se tillsammans med bygg- och bärhjälpen att packa ner all utrustning i lådor och lasta tillbaka in i lastbilen. Scenmästaren leder även här arbetet som bygg och bärhjälpen ska utföra. Lastbilschauffören ansvarar för att se till det lastas rätt i lastbilen.

Återrapportering och återkoppling


Efter föreställningen mailar du till Riksteatern Creas arrangörsutvecklare och berättar om antalet i publiken (båda köpta biljetter och fribiljetter). Om du har beställt fler än en föreställning är det viktigt att du rapporterar siffror för varje föreställning separat. Om du har någon synpunkt kring hur samarbetet med oss har fungerat är det värdefullt att skicka med även sådan information. Vi tar gärna emot synpunkter på var du tycker fungerade bra och vad som kan bli bättre till nästa gång.

Riksteatern Creas ansvar:

  • Att producera föreställningen
  • Att betala skådespelare/teknikers löner
  • Att stå för den turnerande personalens resa/boende
  • Att ta fram en lärarhandledning (till skolföreställningar)
  • Att ta fram material för marknadsföring, både text och film/foto.
  • Att besluta om ämnen för eventuella seminarier

Arrangörens ansvar:

  • Att köpa in föreställningen
  • Att hitta plats för föreställningen
  • Att hittar personer som hjälper till att bygga och riva uppsättningen
  • Att sälja biljetter
  • Att beställa material för marknadsföring, i pappersform eller digitalt (gratis)
  • Att marknadsföra föreställningen till målgruppen/målgrupper
  • Att hitta plats för eventuella seminarier
  • Att rapportera publiksiffror till Riksteatern Crea

Tidsplan

Dövas Dag (i september)–1 december: Säljperiod
Januari–mars: Bokningsbekräftelse
Januari–mars: Kontrakt
April: Affischen för höstens produktion släpps
Maj: Marknadsförings-kit är klart för höstens produktion
November: Affischen för vårens produktion släpps
November: Marknadsförings-kit är klart för vårens produktion
Cirka åtta veckor före premiären börjar skådespelarna repetera föreställningen
Två veckor före premiären är lärarhandledning klar
En vecka före premiären är trailern klar
Två veckor efter föreställning mailar arrangören publikstatistik till Riksteatern Crea

Viktiga länkar

Riksteatern Creas webbsida

Scenrum – här hittar du scener i hela Sverige

Scenkonstportalen – här hittar du detaljerad information om alla föreställningar

Mediabanken – här hittar du Riksteatern Creas logo och aktuella pressbilder till fäöreställningar. Här beställer du även affisch utan kostnad.

Ett exempel på en sida för en turnerande produktion från Riksteatern Crea.

Info för dig för dig som arrangör

Riksteaterns teknikhandledning för Arrangörer, Tekniker och Bärhjälp (pdf)

Riksteaterns marknadsföringstips (pdf)

Beskrivning av hur Tickster fungerar (YouTube)

Frågor och svar

Riksteatern får bidrag ifrån staten och med uppdraget att göra föreställningar som erbjuds till hela Sverige. Vi besöker gärna alla delar av landet men det är upp till den lokala arrangörer att beställa produktioner till sin ort. Kontakta gärna dina lokala arrangörer och fråga efter de Riksteatern Crea-produktioner som du vill se.

Det bestämmer ni som arrangör helt själva. Kostnaden för er blir densamma, men ni kan absolut välja att köpa in en föreställning för att visa för en specifik och sluten målgrupp. Fördelen med att sälja biljetter är ju att ni behåller alla intäkter av biljettförsäljningen.

Ett tips är att göra en uträkning på lämpligt biljettpris för att undvika att ni går med förlust. Börja med att räkna ihop vilja kostnader ni kommer att ha för arrangemanget.

Till exempel:

12 000 kr – Gage (exkl moms)
3 000 kr – Moms för Gage (25 %)  12 000 x 0,25
1500 kr – Lokalkostnader (lokalhyrning, städning)
1000 kr – Tack-middag för bygg. och bärhjälp 250 kr/person x 4 personer
Total kostnad: 17 500 kr

Kolla upp hur stor publik som ryms i teaterlokalen ni har bokat och beräkna hur många biljetter ni tror att ni kommer sälja. Även om en teater kan ta emot upp till 350 personer kanske ni för säkerhetskull vill räkna med att sälja till exempel 150 biljetter för att undvika att ni går med förlust. Dela den totala kostnaden med antalet biljetter ni räknar med att sälja.

Till exempel: 17 500 kr / 150 personer = Ca 120 kr/biljett

Om ni väljer att sätta det framräknade priset och lyckas sälja fler biljetter än det ni räknat på så får er förening in mer intäkter.

Tips 1: ta kontakt med en lokal Riksteaterförening, eller en annan arrangör nära dig, för att se om de vill samarbeta och arrangera en föreställning. Ett samarbete kan till exempel se ut så att Riksteaterföreningen står som arrangör för föreställningen medan dövföreningen ansvarar för att nå publiken.

Tips 2: Sök bidrag ifrån er region för att kunna arrangera en föreställning. Landets regioner har olika former av kulturbidrag för föreningar att söka. Kolla upp vilket datum ni senast behöver söka och ansök i god tid. Om ni inte hittar något bidrag att söka kan ni ta kontakt med Riksteatern Creas arrangörutvecklare.

Riksteaterföreningar och skolor är berättigade att få medlemspriset på gaget. För Riksteaterns Creas produktioner gäller medlemspris även för dövföreningar.

I gaget ingår allt (lön till personal från Riksteatern, resa, logi) förutom kostnaden för lokalen samt bygg- och bärhjälpen.