Till innehåll

Folkrörelsen och scenkonsten lyfts i ny kampanjfilm

Riksteatern sätter ljuset på både folkrörelsens och scenkonstens kraft i en ny kampanjfilm. Med draghjälp av stjärnor från teaterns, cirkusens och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv. 

I kampanjfilmen får vi möta huvudpersonen Stefan, spelad av Philip Lithner, i en grå och händelsefattig vardag. Men som genom ett trollslag tar Stefans liv en dramatisk vändning efter att ha blivit medlem i Riksteatern. I filmen medverkar andra välbekanta riksteaterprofiler som Özz Nûjen och Grynet Molvig.

– I ett förändrat kulturpolitiskt landskap tror vi att det är särskilt viktigt att påminna om hur scenkonst öppnar upp våra sinnen och berikar oss som människor. Syftet med kampanjen är både att stärka Riksteaterns varumärke som en tillgänglig och närvarande kulturinstitution i hela landet och att engagera ännu fler medlemmar. Kampanjfilmen är utformad för att användas och spridas i sociala medier av såväl folkrörelsen Riksteatern som andra scenkonstälskare, säger Riksteaterns kommunikationschef Ulrika Blennow. 

Riksteatern består av närmare 40 000 medlemmar i omkring 220 lokala teaterföreningar. De som är ideellt engagerade i Riksteatern lägger varje år ner sammanlagt 300 000 timmar på att deras ort ska få möjligheten att uppleva scenkonst.
 
Kampanjfilmen är producerad av produktionsbolaget Videomaskinen på uppdrag av Riksteatern. 

Medverkande i filmen 
Stefan: Philip Lithner  
Voiceover: Grynet Molvig  
Skådespelare: Özz Nûjen  
Skådespelare: Jamila Ouahid  
Barnscenkonstnär: Aïcha Nerman Sylla  
Cirkusartist: Selma Berge  
Dansare Cullberg: Ida Morgensen