Balkans superstjärna Mirjana Karanović i prisbelönt relationsdrama.
Sent en kväll stöter Mara och Milan ihop på en offentlig toalett. De pratar om allt och inget, men båda har svårt att komma ihåg sitt förflutna. Klottret på toalettväggarna triggar minnena och för deras berättelser framåt.
Föreställningen består av fyra scener där två karaktärer gestaltar flera arketypiska relationer. Mara som är i 50-årsåldern och tonåringen Milan växlar mellan att gestalta far och dotter, mamma och son, bror och syster, och älskare och älskarinna. Vi är dom föräldrarna varnade oss för är ett känslofyllt drama som ifrågasätter hur man egentligen minns sitt liv. Består vi av våra minnen eller blir vi till i mötet med varandra?
Milan spelas av Enes Salkovic och Mira spelas av serbiska superstjärnan Mirjana Karanović, som även regisserat föreställningen. Hon anses vara en av de främsta skådespelerskorna från Balkan genom tiderna och har samarbetat tätt med kända regissörer som Emir Kusturica och Jasmila Žbanić. Hon blev internationellt erkänd efter att ha medverkade i Žbanićs film Grbavica och nominerades till European Film Award för bästa skådespelerska. Vi är dom föräldrarna varnade oss för har utnämnts till bästa pjäs, och Mirjana och Enes har blivit utnämnda till bästa skådespelare respektive bästa unga skådespelare på en rad teaterfestivaler i Serbien, Bosnien och Montenegro.
Ett gästspel från Nationalteatern i Zenica, Bosnien-Hercegovina.
Spelas på bosniska och textas till svenska.
Premiär 25 september 2021 i Malmö
På Riksteaterturné hösten 2021
Medverkande
Mirjana Karanović
Enes Salkovic
Konstnärligt team
Dramatiker: Tanja Šljivar
Regissör: Mirjana Karanović
Koreografi: Mirjana Karanović
Scenografi & Kostym: Sabina Trnka
Musik: Draško Adžić
Regiassistant: Emin Hajrić
Koreografiassistant: Sonja Vukićević
Sufflös: Alica Arnaut
Producent: Hazim Begagić
Executive Producer: Denis Krdžalić
Scenmästare: Abidin Čolaković
Producent
Video
Recensioner
Kristianstadsbladet
"Det är en dialogrik pjäs - ibland som skör vacker poesi, ibland mer som en serietidning full av dåliga skämt. Samspelet mellan de båda är drabbande övertygande. Ingen av dem lämnar någonsin den helt öppna scenen där de själva har ritat upp spelplanen med varsin krita. På en bänk bakom denna spelruta ser vi dem någon gång ta ta en paus och byta lite kläder, så bra och snyggt gjort."
Smålandsposten
"Lika imponerad är jag av pjäsförfattaren Tanja Šljivar, som lyckades skapa en hel familjehistoria, berättad på strax över en timme. Dessutom alltså med absurd humor och finurliga vändningar, som fick i alla fall mig att tänka på Kristina Lugn. Precis som den svenska poeten tycks Tanja Šljivar ha studerat nutidens människor och avslöjar hur vi försöker maktspela samtidigt som vi ofta är maktlösa."