Ett ömsint drama om vänskap och maktspel i politikens innersta rum
90-talet präglades av många historiska händelser som berörde svensk utrikespolitik. I maktens innersta cirkel fanns Eva Franchell, pressekreterare till Anna Lindh. Tillsammans utgjorde de en stark duo i en mansdominerad värld. Fram till dagen då Anna Lindh mördades, i september 2003, framför ögonen på Eva. Väninnan är hennes berättelse. Om tio år på insidan av det politiska livet och om offentlighetens utsatthet.
Väninnan bygger på Franchells hyllade roman med samma namn. En varm, intim och bitvis humoristisk skildring av det komplicerade livet i maktens absoluta centrum. För regi står mångfaldigt prisbelönade Dennis Sandin som bjuder in oss till Rosenbads korridorer där hemligheterna är många, och det politiska spelet högt.
Att dramatisera Eva Franchells roman Väninnan – rapport från Rosenbad
Vinter 2021. Corona regerar. Uppsala stadsteater där jag är anställd är helt stängd.
Jag fastnar på Gotland.
Ligger på sängen, läser Väninnan, pennan bredvid. Stryker under och stryker under, vill stryka under allt.
Sitter i den gröna stolen, läser Väninnan, lyfter blicken mot takfönstret, isblå himmel, moln drar förbi, tankar snurrar, pennan stryker under.
Promenerar, fragment från läsning kommer upp.
Ligger på sängen och läser om, med pennan beredd. Alltid en blyertspenna.
Jag sitter upp och läser.
Ett block vid min sida.
Skriver ner förlopp, frågor, ord, personer och associationer.
Det märks att Eva är en slipad kvällstidningsjournalist, hon kan förvandla stora händelser till klara och lättlästa meningar. Boken är packad av händelser i Sverige och världen. Ett stycke samtidshistoria.
Ligger ner igen.
Många inte. Det ska inte bli ett kompendium om samtidshistoria, inte en berättelse om socialdemokrater, inte en berättelse om män och kvinnor, inte en nyckelpjäs om ett visst gäng…
Fortsätter att ligga. Läser om Eva, hennes liv och familj, om hur en modern kvinna brottas med yrkesliv och familjeliv. Läser om en kvinna som blir nära vän med en arbetskamrat. Läser om en kvinna som förlorar sin vän.
Det handlar om Evas vänskap med Anna.
Jag sitter vid skrivbordet och skriver in allt jag strukit under i boken i ett dokument på datorn.
Går en promenad.
Tänker på yrke, vänskap, gemenskap.
Ser WandaVision på TV.
Tänker på sorg och förlust.
Går en promenad, nya associationer, 5 kvinnor, färgglada dräkter, superhjältar.
Fortsätter att skriva in det jag strukit under.
Tänker nu mer på Eva, än på händelserna i världen.
Tänker på det som inte står i boken, på smärtan som finns under texten.
Ilskan.
Förlusten.
Tiden som går, som fångar Eva, hon blir som förtrollad.
Läser boken igen.
De stora händelseförloppen faller bort.
Eva träder fram.
Hon bryter förtrollningen och blir sig själv igen.
Marie Persson Hedenius, dramatiker Väninnan
I media:
Hör Eva Franchell intervjuas om Anna Lindh och ta del av Jenny Telemans recension av föreställningen
Sveriges Radio P1 Kultur, 2022-01-14
"Väninnan- en inifrånskildring av maktens korridorer på Rosenbad"
Se när Eva Franchell och skådespelaren Angela Kovacs berättar om föreställningen Väninnan
TV4 Morgon, 2022-01-03
Hör manusförfattaren Marie Hedenius berätta om Väninnan och vad hon tagit fasta på i sitt manus. Och Moa Silén som spelar Eva Franchell i föreställningen
Sveriges Radio, P4 Kulturnytt
Hör skådespelarna Moa Silén och Vivian Cardinal berätta om sitt arbete i föreställningen Väninnan
(scrolla till 2:32:39)
Sveriges Radio, P4 Stockholm, 2022-01-13
Ta del av en intervju med Bahareh Razekh om Väninnan
Smålandspostens scenkonstbilaga, 2022-01-26
"Vår pjäs handlar om Eva Franchells syn det på som hände i det patriarkala Rosenbad när hon och Anna Lindh började jobba där och det som skedde efter mordet på Anna. Det är en feministisk historieskildring av maktens korridorer. Det finns väldigt mycket igenkänning i att förhålla sig till den mansdominerande sfären. Jag känner igen mig mycket från mina erfarenheter från kulturvärlden, hur man blir osynliggjord och hur lätt man är utbytbar."
Medverkande
Vivian Cardinal
Angela Kovács
Anita Nyman
Bahareh Razekh
Moa Silén
Konstnärligt team
Dramatisering: Marie Persson Hedenius
Regi: Dennis Sandin
Scenografi/kostym: Johanna Mårtensson
Mask och peruk: Per Åleskog
Ljusdesign: Jörgen Haimanas
Regiassistent och koreograf: Jeff Lindström
Musikarrangemang och ljuddesign: Siri Jennefelt
Dramaturg: Ninna Tersman, Alexander Charlamov
Producent
En samproduktion mellan Riksteatern och Uppsala Stadsteater
Video
Recensioner
Svenska Dagbladet
"Ingen har efternamn, vilket bidrar till att en djupt personlig historia vidgas till något större"
Svenska Dagbladet
"Uppsättningen är både personligt vittnesmål, historisk påminnelse och politisk analys. Som bruksteater fungerar den fint."
ETC
"Jag blir imponerad över hur pass mycket det ändå svänger om denna lektion, hur många underbara enskildheter som ryms i Väninnan. "
ETC
"Greppet att förhöja spelstilen till gränsande mot det absurda hos alla inblandade utom just Anna och Eva är ett smart drag av regissören Dennis Sandin."
ETC
"Å den andra lyckas Moa Silén som Eva Franchell spela fram små stunder av stor intimitet, där barnens längtan efter mamma ställd mot stora världens oändlighet blir riktigt berörande, eller fina ögonblick av närhet med Anna Lind (Angela Kovács)."
ETC
"Å ena sidan gör Anita Nyman en helt ljuvlig pösmunk till Göran Persson, scener där han förälskar sig i den unge snygge juristen Thomas Bodström (spelad av en Ken-docka) och lyckligt gör honom till minister är halsbrytande och roliga nidbilder av det politiska spelet."
ETC
"Ett liv i skärningspunkten mellan den privata sfären och nationella intressen och på samma sätt rör sig föreställningen Väninnan mellan det skarpt politiska och det personliga"
Expressen
"Angela Kovács gör även en behärskad Anna Lindh, inte den brinnande, unga politiker jag själv ser framför mig, men en mycket värdig tolkning."
Expressen
"Resten av ensemblen, Vivian Cardinal, Angela Kovács och Bahareh Razekh alternerar i stillsamt fina insatser som barn, tjänstemän, ministrar och annat löst folk i det alternativa universum som Rosenbad utgör."
Expressen
"Högt över allas huvuden, nästan som Gud själv, svävar Göran Persson, spelad med pondus av Anita Nyman. "
Expressen
"Moa Silén, kusligt porträttlik som pressekreteraren Eva ser övergiven ut i Johanna Mårtenssons ”The Office”-aktiga scenografi."
Aftonbladet
"Dennis Sandins regi, som lekfullt låter Franchell-barnens glasstrutar förvandlas till pressmikrofoner, håller länge liv i framställningen"
Aftonbladet
"Att dela upp en monologtext på flera skådespelare är ett väl utprövat grepp och här fungerar det fint. Väninnorna blir de stöttande röster Franchell tycks ha saknat i sitt efteråt, som påminner henne om att djupandas. Men framför allt blir de illustra medaktörer som ger minnesscenerna dynamik."
Aftonbladet
"Franchell i Moa Siléns jordnära gestaltning, hjälp att börja om av fyra fantasiväninnor i färgglada kavajer. Inte fastna i tragedin, utan börja sin berättelse 1994 då hon blev den dåvarande miljöministern Lindhs pressekreterare. "
Dagens Nyheter
"Det hela är ett mästarprov av de fem på scenen, som både fångar det egoistiska bruset i maktens korridorer och skickligt karikerar enskilda typer. Pösmunk-karakteristiken av Göran Persson är puttrigt träffande, liksom bilden av Mona som tuff underdog med cigaretten dinglande mellan fingrarna. "
Dagens Nyheter
"Det feministiska perspektivet sätter kontur på den politiska utvecklingens mest dramatiska och allmänt uppmärksammade händelser under Anna Lindhs politiska karriär, den del som sammanföll med samarbetet och vänskapen mellan henne och Eva Franchell. "
Dagens Nyheter
"Ännu tydligare än i boken friläggs här både sättet som Anna Lindh, en framstående kvinnlig politiker, behandlades, kringskars och förminskades under sin karriär, och, i den senare delen, hur hon efter sin död även fortsättningsvis förminskades som politiker."
Dagens Nyheter
"Pjäsen ”Väninnan” är ett mästarprov av de fem skådespelarna på scenen"
Dagens Nyheter
"Boken om Anna Lindh blir drastisk feministisk teatersatir"