Nyskrivet relationsdrama om framtiden, dåtiden och vårt absoluta nu.
Det är natt. Höggravida Hanna går upp för att kissa. Hon är ensam hemma, ändå är toalettdörren låst. Vem är där? Det visar sig vara My, Hannas ofödda dotter. My är vuxen och påstår att det är hennes lägenhet. Men hon känner igen sin mamma. Hon kan bara inte fatta att hon är ung…att de är lika gamla! Tiden har slagit en kullerbytta, två parallella tidsåldrar möts, år 2023 och 2063. Ett svindlande möte som blottlägger hur mänskliga livsvillkor skiljer sig åt i olika tider.
Skapelsen är ett innerligt och lekfullt drama om moderskap och framtidstro - med den akuta klimatkrisen som fond. Hur påverkar klimatfrågorna vårt förhållningssätt kring föräldraskap? Är vi den första generation som kan ana ett slut för mänskligheten på jorden? Enligt klimatforskaren Johan Rockström är nödläget vi befinner oss i just nu ”världens viktigaste berättelse”. Ada Berger försöker närma sig klimatkrisens ödesfrågor genom att titta på våra närmaste relationer. Vad är det att ingå i en lång generationskedja och hur ska vi agera för att också våra barn ska kunna skaffa barn? Ada Berger står också för regi. Tidigare har hon bland annat skrivit och regisserat några succéföreställningar baserade på Liv Strömqvists seriealbum.
"Ada Berger har ett helt
eget språk som både är
tankeväckande och underhållande,
man får med sig
något hem att klura på.”
Anna Novovic,
Biträdande teaterchef, Riksteatern
Föreställningslängd: 1 tim 30 min
Medverkande
Karin Bengtsson
Madeleine Ferraud
Konstnärligt team
Manus och regi: Ada Berger
Scenografi och kostym: Daniel Åkerström Steen
Ljusdesign: Sofia Linde och Hannele Philipson
Maskdesign: Ulrika Ritter
Regiassistent: Sara Eriksson Stern
Dramaturg: Ninna Tersman och Eva-Maria Dahlin
Producent
Riksteatern i samarbete med Örebro Teater
Bilder
Video
Recensioner
Västerbottens-Kuriren
"Titeln avslöjar andemeningen i föreställningen och just skapelsen är kärnan för allt det som sker. Men det finns också en form av återskapande som framför allt tydliggörs i minnesskapandet som sker mellan mödrar och döttrar."
Ystads Allehanda
"Framtidsdramat "Skapelsen" slår där det smärtar som mest - men lämnar samtidigt ett tidsfönster för handling."
Länstidningen Östersund
"Ada Bergers text böljar varsamt fram och tillbaka. Bygger fram en barndom i lägenheten fylld av närhet och värme, men också sorg. "
Dagens Nyheter
"I detta rum fångar Madeleine Ferraud och Karin Bengtsson mötet mellan mor och dotter med en lyhördhet som rör sig mellan skepsis, ömhet och förtvivlan. Men här finns också utrymme för en skruvad humor..."
Svenska Dagbladet
"Föreställningen utspelar sig på gränsen mellan det oerhörda, det vardagliga och det imaginära. Det är en tidsresa och en apokalyptisk vision på samma gång. "