Rörelsepoesi av Kenneth Kvarnström & fyra briljanta dansare
Kenneth Kvarnström räknas som en av Nordens mest erfarna koreografer inom samtida dans. I tre decennier har han stått i den svenska dansens centrum. Nu är han åter aktuell, denna gång med ett dansverk där han korsbefruktar dans med bildkonst och pianomusik.
Fyra briljanta dansare, några av de bästa i sin generation, är handplockade från USA, Finland, Norge och Sverige. Det är fyra olikheter som möts, skiljs åt och sammanbinds i nya konstellationer. Tillsammans med Kenneth, som också syns på scen, skapar de ett kollage i upplösning.
Föreställningen är skapad till musik av den framstående tyske musikern och kompositören Nils Frahm, känd för sitt sätt att kombinera pianomusik med elektronisk musik.
Kenneth Kvarnström har en särställning i svenskt dansliv, både som älskad koreograf och som ledare för stora dansinstitutioner som Dansens Hus och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Han har ofta arbetat med sitt eget K. Kvarnström & Co, men också skapat beställningsverk åt bland andra Sydney Dance Company och GöteborgsOperans Danskompani. 2023 blir det uppskjuten premiär där för 12 songs, ett dansverk som han gör i nära samarbete med musikern Ane Brun.
Under sin långa karriär har han bland annat tilldelats Cullbergstipendiet (2003), Svenska Teaterkritikers förenings danspris (2008), Pro Finlandiamedaljen (2011) och Ganneviksstipendiet (2016).
Efter en längre paus från scenen längtar han nu efter att möta publiken igen.
1 timme + samtal med Kenneth Kvarnström ca 30 minuter
I media:
"SVD presenterar en unik inblick i Kenneth Kvarnströms pianotopografier
Svenska Dagbladet 2021-11-29
"Mitt koreografiska språk liknar ett garnnystan"
"TT intervjuar Kenneth Kvarnström om det som kan bli hans sista verk
Aftonbladet 2022-01-26
"Kenneth Kvarnström och fyra dansare åker på Sverigeturné med verket ”Pianotopografier”. Men dansen lämnar koreografen åt dansarna i vad som kanske är hans sista verk"
"SR Kulturnytt samtalar med Kenneth om pianotopografier och framtiden
Sveriges Radio, P1 Kultur 2022-01-26
"SVT Uutiset intervjuar Kenneth om hans iscensättning av pianotopografier
SVT, Uutiset 2022-01-27
Medverkande
Matthew Branham
Anton Borgström
Ida Holmlund
Ole Kristian Tangen
Kenneth Kvarnström
Konstnärligt team
Iscensättning: Kenneth Kvarnström
Ljusdesign: Maria Ros
Musik: från albumet Solo remains av Nils Frahm
Ljudbearbetning: Jonas Nordgren
Musikförlag: © Manners McDade Music Publishing Limited
Producent
Riksteatern i samarbete med Rum för Dans Halland.
Video
Recensioner
Aftonbladet
"Samstämmigheten är extremt fin i ensemblen, i organiskt böljande och smittsamt transformerade energiflöden"
Aftonbladet
"Nu vidareutvecklar han idén att blanda olika konstformer på samma scenpalett ihop med fyra otroligt skickliga dansare: Matthew Branham (som medverkade i Det var inte jag . Igen), Anton Borgström, Ole Kristian Tangen samt magnifika Ida Holmlund. Den mångsidiga, finlandssvenska dansaren som i hiphop- och voguing-kretsar går under artistnamnet Inxi är ett av det svenska danslivets mest intressanta namn. Hon sticker verkligen ut, trots att även de tre manliga dansarna håller en väldigt hög, känslig nivå. "
Aftonbladet
"Koreografen Kenneth Kvarnström lär ha flaggat för att Pianotopografier kan bli hans sista dansverk. Jag hoppas verkligen att så inte blir fallet, men om — så bjuder han med detta nya multidisciplinära stycke för Riksteatern på ett både vackert och värdigt avsked."
SVT, Kulturnyheterna
"När hennes bara armar tycks sväva bort som flytande materia i den svarta fonden är det som att andaktsfullt blicka ut i stjärnhimlens eviga tomhet, fri från ångest och oro och det trots att det musikillusoriska greppet fallerade på premiärkvällen. Det blir till att fånga föreställningen igen när den nu ger sig ut på Sverigeturné. "
SVT, Kulturnyheterna
"Nils Frahms musik pendlar mellan toner och tystnad, rörelse och vila. Det är dit föreställningen strävar, till dansens utgångspunkt, där rörelsen faller tillbaka i stillhet. "
SVT, Kulturnyheterna
"Dansarna Ida Holmlund och Anton Borgström med bakgrund i street-dance använder sig av popping-genrens spasmiska rörelsemönster för att gestalta kroppens dekonstruktion"
SVT, Kulturnyheterna
"Ett virrvarr av kroppar, rörelsens poesi som Kvarnström själv uttrycker det. Dansarna iklädda klockformade tunikor gungar likt smågranar i stormbyar. En lek måhända men också ett uttryck för människans obetvingliga lust att röra sig. "
SVT, Kulturnyheterna
"Som att blicka ut i stjärnhimlens eviga tomhet – fri från ångest och oro"
Dagens Nyheter
"I ett solo dansar Holmlund sittande med ryggen mot oss och får musiken att liksom flyta genom sina utsträckta armar på ett sätt som gör att tiden står stilla. Ett flyktigt ögonblick av överväldigande nukänsla, att försöka bevara inuti."
Dagens Nyheter
"I en sekvens låter först Anton Borgström och sedan Ida Holmlund sina kroppar genomfaras av darrande stötar med en subtil och nervig poppingteknik som ser ut som lätt bävande skakningar. Matthew Branham och Ole Kristian Tangen lugnar och hjälper."
Dagens Nyheter
"Men det där pågår framför allt i fonden: i centrum är dansen. Den utförs av en enastående ensemble av handplockade dansare från USA, Finland, Norge och Sverige, två streetdansorienterade och två mer klassiskt orienterade men alla fyra med en påtagligt lyhörd gemenskap tillsammans. Det finns en djupt rörande ömhet och omsorg i deras interaktion – hur de faller i, svarar på och lyfter varandras rörelser, bär och drar varandras kroppar."
Dagens Nyheter
" Det finns en djupt rörande ömhet och omsorg i dansarnas interaktion "
Dagens Nyheter
"Dansen är flyktig till sin natur, men Kenneth Kvarnström vill fånga nuet och hålla det kvar i koreografin ”Pianotopografier”. Och han lyckas."
Expressen
"I detta ett stort lugn, en timmes retreat in i en rörlig bildvärld där kreatören likt en skapare går omkring och ordnar, fixar, kollar. Det är lågmält men faktiskt överväldigande. "
Expressen
"Framför allt låter han dansen vara dans, eller dans-dans som han själv velat kalla den icke-konceptuella dansen."
Expressen
"Kvartetter och duon avlöser varandra, och i Matthew Branham har Ida Holmlund en särdeles lyhörd och väl matchande partner."
Expressen
"Ida Holmlund kastas ingenstans. Tvärtom. Hon är som en drottning i ”Pianotopografier”; så oerhört elegant, mjukt närvarande, lite väsenslik i sin bleka blondhet, ytterst precis i sin dans. Armarna lyfta som en krona; magnifikt. "
Expressen
"Överväldigande när dans får vara dans. Det är stillsamt, vackert. "
Svenska Dagbladet
"Och som titeln ”Pianotopografier” anger skulle man kunna hävda att han tar hjälp av allt det hitintills nämnda för att likt en kartritare kunna skriva platsen som vi här och nu delar tillsammans med Nils Frahms pianobaserade musik. En lika vacker som skrämmande plats."
Svenska Dagbladet
"En dramaturgisk ram finns även i alla de lite kantiga och mörka träfigurer som under föreställningens gång både intar och tillsammans med oss i publiken betraktar det som sker. Oavsett om de uppfodrande möter oss eller om de står med ryggen mot oss finns de där. Beståndsdelar som både fångar och förstärker allting som pågår samtidigt och parallellt i ”Pianotopografier”."
Svenska Dagbladet
"Konstobjekt och kroppar i rörelse – och en stor dos melankoli. Kenneth Kvarnström återvänder till scenen och formar en lika vacker som skrämmande plats"