Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Maria Cruseman

Närheten

Dans

En närmare dansföreställning.

På en omsorgsfullt utvald plats utspelar sig en innerlig och bombastisk upplevelse. Publiken får vara med om en föreställning alldeles nära intill, då dansarna rör sig för, med, emellan och runt om. Med gemensamma krafter byggs ett socialt sammanhang vi inte visste fanns. Vi möts bortom orden med en engagerande koreografi som utformas genom platsen och dem som är där.

Föreställningen undersöker närhet, vårt behov av den, och vad bristen på den kan göra med oss.

Närheten är ca 1.45 min lång och vänder sig till en vuxen publik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In English

Something heartfelt and bombastic takes place on a carefully selected venue. The audience experience the performance from the front row, wherever they stand, as the dancers move with, between, and around them. With joint forces by both performers and audience, a social context we did not even know existed, is built. A meeting beyond words with an engaging choreography, designed through the place and those who inhabit the space.

The performance is produced by the Riksteatern and explores closeness, our need for it, and what lack of it can do to us.


I media:

Intervju med Tove Sahlin och Destiny Johannah af Klein om Närheten
Söderhamnskuriren, 13 september, 2022

Vad behövs för att folk ska känna att vi är med i ett vi, eller blir inbjudna till ett potentiellt vi (Tove Sahlin)

Det är jättehärligt att kunna ta med sig konsten hem
(Destiny Johannah af Kleen)



Dansare:
Am Ertl
Destiny Johannah af Kleen
Soledad Howe
Aloun Marchal
Tove Sahlin
Musiker:
Magdalena Eriksson

Koreografi Tove Sahlin
Ljusdesign Jonatan Winbo
Kostymdesign Pontus Pettersson
Musiken i den ursprungliga uppsättningen komponerad av Josefin Runsteen. Nu tolkad och bearbetad av Magdalena Eriksson
Dikter ur diktsamlingen Omsorg av Jonas Brun


På föreställningarna i Hindås, Örbyhus, Stockholm, Tyresö och Bagarmossen medverkar inte Am Ertl och Magdalena Eriksson

I originalensemblen ingick Oskar Landström.

Producent

Riksteatern

Video

Detta innehåll är inbäddat från YouTube. För att kunna se den behöver du tillåta cookies för marketing.

Recensioner

Ystad Allehanda

2022-10-03

"Det handlar om allas vårt behov av att stötta varandra. Våga sträcka ut en hand och våga be om hjälp, våga bli burna eller känna oss förvissade att någon hjälper oss ifall vi faller. Lika bildligt som bokstavligt."

Till recensionen

Ystad Allehanda

2022-10-03

"Det är ett vi som efter hand skapas på scengolvet, mellan människor som i många fall aldrig tidigare träffats. Och till slut står vi där allihop, sammanlänkade av ett och samma djuplila sidenband."

Till recensionen

Ystad Allehanda

2022-10-03

""Närheten" är en föreställning som delvis skapas på plats, utifrån publikens och lokalens villkor. En föreställning som upplevs både utifrån och inifrån."

Till recensionen

Ystad Allehanda

2022-10-03

"Bit för bit gör de oss förtrogna med vår roll i föreställningen, så att var och en ska känna sig trygg att delta på sina egna villkor."

Till recensionen

Ystad Allehanda

2022-10-03

"Dansarna rör sig mitt i publiken med en imponerande säkerhet "

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"Men steg för steg arbetas alla delar allt närmre och närmre, blir en gemenskap och närhet som håller."

Till recensionen

Närheten

2022-09-19

"Jonas Bruns texter om omsorg sjungna med Magdalena Erikssons rakryggade röst som går genom allt på samma sätt som kaukning gör. "

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"Den närmare två timmar långa föreställningen är ett utforskande av tysta samförstånd via blickar, lätt kroppskontakt och rörelse. "

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"I Närheten är scen och salong samma sak, dansarna rör sig mellan, runt och i samspel med en mestadels stående, gungande, flyttbar publik."

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"Närheten upphävde avstånd mellan dansare och publik och en klar röst gick genom allt. "

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"En mycket viktig del i uppsättningen är också musikern Magdalena Eriksson som finns med på gitarr, fiol och framför allt med sin röst men också med sin kropp - fallande fiolspel är något av ett konststycke i sig."

Till recensionen

Länstidningen Östersund

2022-09-19

"När jag ser dans brukar jag ofta tänka att jag känner dansen i kroppen, här gör jag det rent konkret. En hand på en axel, en blick som uppmanar mig att svara på dansarens egen rörelse, min fot mot dansarens fot."

Till recensionen