En gripande pjäs om människans kreativa förmåga att överleva.
Pjäsen spelas på engelska eller arabiska och textas till svenska.
Se vilken föreställning som spelas på vilket språk (pdf)
Bassel är ödmjuk, charmig och godhjärtad. En helt vanlig man som lever ett helt vanligt liv. Men ett inbördeskrig rasar i bakgrunden och en dag försvinner hans bror. Bassel får i uppdrag att hitta honom och sökandet leder honom genom det krigshärjade landet. Snart ställs han inför moraliska dilemman, val och situationer som i alla andra lägen vore otänkbara. Publiken finns med vid varje beslut Bassel tar och följer honom hela vägen på resan.
Amer Hlehel räknas som en av arabvärldens främsta skådespelare. I höst kommer han till Sverige för en turné med pjäsen Hoota på Riksteatern. Det blir en gripande pjäs om människans kreativitet för att överleva. Hur mycket är vi egentligen beredda att offra vår moral för att själva överleva och för att rädda våra nära och kära?
Han är prisbelönad, hyllad och folkkär. Skådespelaren och dramatikern Amer Hlehel har en mästerlig förmåga att blanda djupaste allvar och glödande engagemang med fint avvägd humor. Hans internationella succépjäs TAHA, som knockade såväl publik som recensenter och skådespelarkollegor, har tidigare turnerat med Riksteatern. Nu kommer Amer Hlehel tillbaka till Sverige och Riksteatern med sin nya pjäs Hoota, där vi får följa karaktären Bassel på en omvälvande färd.
För regin svarar den internationellt erkände regissören och dramatikern Amir Nizar Zuabi, som 2020 skapade den hyllade pjäsen Ravinen för Riksteatern och som också regisserade Amer Hlehels pjäs TAHA. Genom Amir Nizar Zuabis regi lyfts i Hoota en obekväm sanning – hur vi kompromissar med vår medmänsklighet och moral för att själva överleva och rädda de som står oss närmast.
Medverkande
Amer Hlehel
Konstnärligt team
Text: Amer Hlehel
Regissör: Amir Nizar Zuabi
Ljus: Muaz Muhammad
Producent
Video
Recensioner
Sundsvalls tidning
"Vi som aldrig upplevt krig tänker oss nog, innerst inne, att man kan gå rakryggad igenom. Säga nej till ondskan, dödandet, övergreppen. Att det finns någon liten utväg. Pjäsen säger oss att det är fel. Amer Hlehel framkallar känslan av att Basel själv inte fattar aktiva beslut utan bara sköljs med, av omgivningen, situationerna. Så är det i krig."
Sundsvalls tidning
"Amer Hlehel agerar expressivt, smattrande, med ett energiflöde som är ovanligt på svenska scener. Men så blir också tystnaden och lågmäldheten än mer effektiv bredvid."
Sundsvalls Tidning
"Här hade vi garanterat höstens svartaste pjäs i Sundsvall: Ett starkt drama, så mycket starkare för att det berättar om verkligheten."
Kristianstadsbladet
"Krigets strukturer ligger utanför den lilla människan, som Hlehel så tydligt visar. Du går inte gladare från Hoota. Men du har varit med om något du inte glömmer. "
Kristianstadsbladet
"Hoota är en djupt mänsklig pjäs, med mer eller mindre alla dimensioner omhuldade. Det handlar om människans nyfikenhet, människans vilja till kärlek, hennes försöka att hitta sina samband - i familjen, såväl som i andra konstellationer. "
Kristianstadsbladet
"Hans framförande går direkt till oss och är lika mycket berättarens som aktörens. Vilket skapar en otvungen närhet till oss i publiken, som om vi hade suttit vid lägerelden någonstans någon gång. En del i alla berättelser tillsammans. "
Kristianstadsbladet
"För det är Hlehels mimik som ger oss Bassel i varenda känsloyttring och överför varje hjärtslag till oss. Vi följer spänt med hans rörelser och rör oss omedvetet i bänkarna som han där uppe på scen, lite som man kan upptäcka att man gör samma dragning i tv-soffan när Zlatan eller en liknande fotbollskung huserar på plan. "
Kristianstadsbladet
"Han skulle övertygande kunna levandegöra ett våffelrecept, en Ikea-instruktion, ett reklambrev från Synsam. Men nu har han - som tur är - något viktigare än så att förtälja. Med intensiv blick blir denne internationelle storhet ett med sin berättelse. "
Kristianstadsbladet
"När den palestinske skådespelaren Amer Hlehel kommer tillbaka till Sverige då rusar man dit, basta. "
Östgöta Correspondenten
"Som avbrott i monologen kommer med jämna mellanrum uppräknandet av krig och konflikter i vår tid. Det blir en ständig påminnelse om verkligheten. Vi förstår att pjäsens händelser kan vara i vilket som helst av dessa krig. Temat blir på så sätt Kriget. Det våldsamma vansinnet. Den destruktiva kraften som inte bara utplånar människor utan även mänsklighet."
Östgöta Correspondenten
"Här är det den ensamma människan, utlämnad, barfota, inför oss. Han ler ofta. Han sjunger, läser kärleksdikter. Mannen är en historia. Han är full av smärta, vrålar, svetten pärlar i pannan. Han får oss att känna skotten, ångesten. Han är väldigt levande, men skildrar dödens maskineri."
Östgöta Correspondenten
"Vad gör ett krig med ett land? Vad gör ett krig med en människa? Pjäsen "Hoota" leder oss ned i avgrunden."