En kväll i förändring och där dansen skapas rakt framför dig. Två verk av två specifika konstnärskap där knutpunkten är improvisation.
I verket Event av australiensiska James Batchelor möter du ett repetitivt, flödande och formstarkt koreografiskt språk. Barocka ornament och ringdans samexisterar med Berlins techno-beats.
New York-baserade koreografen Jeanine Durning kombinerar med lätthet post- och hypermodernism i Everlasting – a new love. Durnings koreografier beskrivs både som potential för filosofisk uppenbarelse och teatral katastrof. Durning kommer att trotsa dina förväntningar och utmana dina gränser genom en strid ström av rörelse, text och krispiga ögonblick.
Båda verken ramas in av den kritikerhyllade och egensinniga scenografen och ljusdesignern Chrisander Brun.
Om Jeanine Durning
Jeanine Durnings karriär sträcker sig över 25 år inom dans, performance och koreografi. Hon är uppväxt i New York, men har de senaste åren arbetat i Stockholm som repetitör på Cullberg. Hennes arbete har beskrivits av The New Yorker som "potential för filosofisk uppenbarelse och teatral katastrof." Durnings research innefattar frågan om den dansande kroppen som en mobiliserande kraft som har potential att förändra uppfattningen om sig själv, andra och de utrymmen vi (kollektivt) bebor. Hennes koreografi ger plats för tankar och känslor att ta form och bli handling, och avslöjar ofta hur vårt grundläggande behov av anknytning och kommunikation stämmer överens med våra önskningar.
Durnings praktik, nonstopping, har varit grunden för hennes undervisning och koreografiska praktik sedan 2010 och fungerar som en filosofisk syn på vardaglighet. Hon har framfört sitt "signatur" soloperformance (baserat på hennes nonstopping tal-praktik) mer än 50 gånger i USA, i Europa och Kanada. Hon har haft förmånen att samarbeta med många koreografer, inklusive Deborah Hay.
Durning har arbetat som konstnär, konsult, koreografisk assistent, coach och blivit inbjuden att dela med sig av sina praktiker världen över. Detta genom olika sorters undervisning, mentorskap/rådgivning och skapande av koreografier. Hennes senaste samarbete var med Candoco Dance Company som skapade Last Shelter med premiär på Sadler's Wells/London i oktober 2021. För närvarande arbetar Jeanine på ett bokprojekt i samarbete med Jenn Joy och MANCC baserat på Jeanines praktik, nonstopping.
Om James Batchelor
James Batchelor är en koreograf och performancekonstnär från Ngunnawal, Canberra Australien, med en Bachelor of Dance vid Victorian College of the Arts i Melbourne. Efter examen arbetade James under flera år som dansare för det världsberömda kompaniet Chunky Move. Parallellt utformade han sin egna koreografiska praktik, där han utvecklade många experimentella och tvärvetenskapliga samarbeten. Hans verk är fokuserade på det hypnotiska, visuellt detaljerade och att dra in publiken in i en begrundande och fantasifull värld.
Under två månader 2016 deltog James i en expedition till Antarktis och utvecklade med den erfarenheten en trilogi av verk. Dessa verk har senare visats på teatrar, gallerier och festivaler runt om i världen. Under 2019 valdes James för att med verket Hyperspace vara en del av programmet i det prestigefyllda Aerowaves. Hyperspace har hittills haft fler än 50 föreställningar i Europa och Australien. Han har vunnit flera utmärkelser och priser för sitt arbete, inklusive ett Green Room Award.
Medverkande
Leila Verlinden,
Jonathan Starr,
Chang Liu,
Sam Huczkowski,
Lander Casier,
Kevin Julianto,
Damini Gairola,
Alberte Buch Gøbel,
Sierra Kellman,
Dengling Levine,
Elia Zahnd
Konstnärligt team
Koreograf: Jeanine Durning & James Batchelor
Kompositör: Tian Rotteveel & Morgan Hickinbotham
Scenografi- och ljusdesign: Chrisander Brun
Kostymdesign: Idah Sanderson (Praktikarbete inom ramen för utbildning på Stockholms Konstnärliga Högskola)
Repetitör: Aaron Vickers