En visuell smällkaramell fylld av humor, sorg och fantasi!
Guden Indras dotter, Agnes, gör en drömlik färd genom världen och genom olika aspekter av mänskligheten. Hon möter människorna och deras liv som de är, motsägelsefulla och fyllda av lidande men också av skönhet. Blir Agnes besviken, eller fylls hon av kärlek?
August Strindbergs banbrytande klassiker Ett drömspel har förtrollat teaterpublik över hela världen. I Carl Knifs hyllade tolkning möter dagens publik samma frågor som Strindbergs publik gjorde för över 120 år sedan; Hur skall man bäst förstå livet? Varför är människorna ojämlika? Vad är viktigast i världen?
Carl Knif tar Ett drömspel till en ny nivå - utan att göra avkall på Strindbergs uttrycksfulla språk. På ett tilltalande sätt lyckas han tillsammans med skådespelarna fånga, förklara och förmedla vad Strindberg menade. Det blir ett helt universum innanför en ridå. Teater och dans sammanvävs och skapar en visuell, estetisk och tankeväckande scenkonstupplevelse fylld av humor, sorg och fantasi.
Medverkande
Mårten Andersson
Patrick Henriksen
Olli Lautiola
Denny Lekström
Oksana Lommi
Tobias Zilliacus
Konstnärligt team
Av: August Strindberg
Regi och koreografi: Carl Knif
Bearbetning: Kristofer Möller, Carl Knif
Scenograf: Erik Salvesen
Kostymdesigner: Karoliina Koiso-Kanttila
Ljuddesigner / Kompositör: Janne Hast
Ljusdesigner: Jukka Huitila
Mask & hårdesign: Tiitta Stoor
Dramaturg: Edward Bromberg
Teknisk samordnare, scenmästare: Johan Rydén
Ljus- och ljudtekniker: Per Fritz
B-ljus och B-ljud: Tove Ekvall
Mask/peruk: Katjaana Bryant, Joonas Lampi
Kostym/rekvisita
Anne Mustarastas
Producent
En samproduktion av Riksteatern, Svenska Teatern i Helsingfors och Carl Knif Company
Video
Recensioner
Smålandsposten
"För det här är också en lek med teateruttrycken och med den moderna teaterkonsten. Det är lekfullt, fantasifullt och småfnittrigt."
Smålandsposten
"Den här dansteatern förmedlar Strindbergs budskap och språk, men lägger också till komiskt teatrala uttryck."
Smålandsposten
"Regissören Carl Knifs famntag om Strindbergs klassiker, blir både en sorgesång över och en slags parodi på mänskligheten. Ja, det är synd om människan."
Folkbladet Västerbotten
"Carl Knif rör sig fritt och osentimentalt mellan hållpunkterna i dramaklassikern, mycket har fått stryka på foten, medan andra delar får bre ut sig och ta plats. Det är expressionism i ordets finaste bemärkelse. Intuitivt, galet, obehagligt och sant. "
Folkbladet Västerbotten
"Oksana Lommis nedstigna gudadotter är ett under av friskhet och energi bland de sjukligt vitmålade gestalterna som harvar på bland dåliga förutsättningar och orealistiska förväntningar."
Folkbladet Västerbotten
"Det är verkligen synd om människan i den finske koreografen Carl Knifs spänstiga tolkning av Strindbergs klassiker."
Norrbottens-Kuriren
"Carl Knif laddar Strindbergs frågor med ett kyligt allvar i en vacker och kuslig version av Ett drömspel."
Norrbottens-Kuriren
" Just när vi tror oss skönja ett litet sammanhang lösgör sig dansarna igen, bryter mot det nyss sagda i stumfilmssmink och med plastisk briljans. Det är vackert och kusligt. "
Norrbottens-Kuriren
"Äktenskapets lagbundna undergång skildras klaustrofobiskt i loopande koreografi runt familjelyckans träbord."
Norrbottens-Kuriren
"Det tvingande inslaget i att vara människa gestaltas vidare i scenens befolkning; i ryckiga repetitiva rörelsemönster spelar de upp vad gudadottern Agnes, i Oksana Lommis mjuka tolkning, får se och möta i sin nedstigning till de jordbundna."
Norrbottens-Kuriren
"En mer självklar matchning under scenhösten än Strindbergs Ett drömspel och Carl Knif är svår att tänka sig. "
Dagens Nyheter
"Särskilt kraftfullt blir det i pas de deux-scenen mellan Patrick Henriksens advokat och hans enorma ämbetsmannaskrivbord, förvandlat till den grottekvarn vars tyngd obevekligt maler ned honom."
Dagens Nyheter
" Carl Knif tar fasta på de återkommande repetitiva elementen i Strindbergs skildrande av mänsklighetens deterministiska misslyckande när det kommer till kärlek. "
Dagens Nyheter
"Nedstigen i en värld av lättkränkta män blir hon, i sina friare och mjukare rörelser och öppna blick, också den enda som utstrålar det som vi åtminstone brukade tala om som humanism."
Dagens Nyheter
" Att Oksana Lommis gudadotter är ensemblens enda kvinna utgör en samtidsblinkning om något."
Dagens Nyheter
"Erik Salvesens scenbild centreras kring en metallskimrande cirkelkonstruktion som för tankarna både kring solsystemsmodeller och abstrakt konst"
Dagens Nyheter
" När regissören och koreografen Carl Knif sätter upp Strindbergs ”Ett drömspel” är det med en hommage till den modernistiska teatern "
Dagens Nyheter
"Regissören Carl Knif komprimerar och tillgängliggör Strindbergs drama ”Ett drömspel” och får det att framstå precis så modernt som det faktiskt är"
Svenska Dagbladet
"Den här uppsättningen bryter inte direkt ny mark, men visar med charm och övertygande spellust att vi bör dansa innan pesten tar oss. Det är kanske meningen med allt. Då – liksom nu."
Svenska dagbladet
"De koreografiska inslagen förstärker ett slags teatral distans, men ger också texten påtaglig kropp och humor. Det är som att titta i en skev spegel eller se vuxna leka, samtidigt som allvaret tränger igenom det absurda. "
Svenska Dagbladet
"Mårten Andersson officer växlar mellan optimistisk förväntan och kuvat självförtroende, en marionett i händerna på makterna."
Svenska Dagbladet
"Patrick Henriksens advokat bär alla bekymmer likt ett tungt ok – skrivbordet hotar att mosa honom."
Svenska Dagbladet
"Tobias Zilliacus är underbar som bland annat lakonisk portvakterska och vakendrömmande diktare."
Svenska Dagbladet
"Det här är ett turnévänligt, lätt komprimerat drömspel med enkel scenografi, fiffigt använd rekvisita, stämningsskapande ljudeffekter och roliga kostymer."
Svenska Dagbladet
"Här råder en estetik och ett fysiskt uttryck à la expressionistisk stumfilm och pantomim, alltmedan Strindbergs ord får verka i all sin poetiska skönhet med ett deklamatoriskt, stundtals parodiskt tonfall. "
Svenska Dagbladet
"Finländaren Carl Knif iscensätter ”Ett drömspel” som expressionistisk, deklamatorisk dansteater. Strindbergs text blir både poetisk och profetisk."