En varm komedi med Marianne Mörck i alla roller.
Publik- och kritikersucceén med Marianne Mörck i alla roller är tillbaka på Riksteaterscenerna i höst. En kärlekshistoria om en kvinna som väntat ett helt liv på att hennes ska börja. Det är berättelsen om samhällen vid vägar där fotboll och pizzerior är det sista som överger människorna. Britt-Marie, 63, har just lämnat sitt 40-åriga äktenskap bakom sig och ska starta upp sitt liv på nytt. Det enda arbete hon kan få är i Borg, ett samhälle om vilket det snällaste man kan säga är att det ligger vid en väg. Borg har inget annat än fotbollen kvar. Britt-Marie hatar fotboll. Detta är sannerligen inte början på en underbar vänskap.
Britt-Marie var här är en hyllning till livet som med humor och värme uppmanar oss att gå ut från salongen och ta tillvara på allt som är oss kärt.
Föreställningen är baserad på Fredrik Backmans bok med samma namn. Regisserar gör Eva Dahlman, tidigare bland annat aktuell med framgångsrika föreställningarna Så enkel är kärleken på Maximteatern, Vem är rädd för Virginia Woolf? på Helsingborgs Stadsteater, Påklädaren på Dramaten och Egenmäktigt förfarande på Scalateatern i Stockholm.
Föreställningslängd: 2 tim inkl. paus
Medverkande
Marianne Mörck
Konstnärligt team
Dramatisering och regi: Eva Dahlman
Textdramaturg: Eva-Maria Dahlin och Lisa Lindén
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Ljusdesign: Peter Stockhaus
Mask- och perukdesign: Ulrika Ritter
Producent
Bilder
Video
Recensioner
Arbetarbladet
"Med stor skicklighet och karisma växlar hon mellan karaktärerna. […] Marianne Mörck ger oss den fina möjligheten att få komma nära en ganska vanlig kvinna"
Dalademokraten
"Marianne Mörck kan även skapa djup och beröra i de mer allvarliga scenerna när karaktären Britt-Marie återfinner tron på sig själv och livet."
Sundsvalls Tidning
"Här är en pjäs som rundar klichéerna och översköljer oss i salongen med alla de varierande känslor som bra teater ger. Här utmanas bilden av den "vuxna", rationella, värdiga och kontrollerade människan."
NSD
"Marianne Mörck gör en strålande föreställning och levererar ett skådespeleri som skickligt navigerar mellan de olika karaktärerna och ger röst åt alla deras vitt skilda idiom, åldrar och ursprung. Hennes repertoar tycks vara outsinlig och hon behärskar fraseringskonsten intill perfektion."
Norrbottenskuriren
"Inkänningen är stor, liksom den ömsinta gestaltningen av en kvinna som satt sitt liv på paus för en otrogen och, ärligt, otacksam man. […] När skådespelaren Marianne Mörck tar sig an författaren Fredrik Backmans bok "Britt-Marie var här" är det med hjärtat utanpå kroppen. […] Nej, i föreställningen "Britt-Marie var här" bjuds framförallt på en allmänmänsklig berättelse om en ort, dess medborgare och en kvinna i övre medelåldern som väntat på att livet ska börja. […] Inte minst imponerar skådespelaren Marianne Mörck som i en monolog i två akter ger ett flertal karaktärer gestaltning i ett scenrum bestående av endast en matta och fyra vita plaststolar. Med olika riktningar och röstlägen väver föreställningen i Marianne Mörcks gestaltning en flödande historia som trollbinder och bjuder på en hel skratt. Det är oroande mänskligt och igenkännande kul. Inte minst ett skickligt och genomarbetat skådespeleri vad gäller scennärvaro och trovärdighet. […] Lysande på alla sätt, som fler i länet kan ta del av via Riksteaterns turnéprogram. "
Expressen
"I en kvadrat med vitt grus och några vita trädgårdsstolar spelar hon alla rollerna, och det gör hon med ett underbart kroppsspråk. […] Läxan är enorm, men minnet otroligt. Nåt enstaka tappat ord på presspremiären spelar ingen roll. Mörck har publiken i ett bergfast grepp. "
Svenska Dagbladet
"Publikkontakt och full kontroll över rytm och komik. Marianne Mörck skulle kunna göra vilken historia som helst fängslande. I rollen som den undanskuffade Britt-Marie frambringar hon en hel värld. […] Hon har den där känslan för rytm som skapar överraskningar och komik. […] I programmet står att Mörck spelar alla rollerna, men jag tycker snarare att Britt-Marie ger röst åt alla rollerna när hon berättar sin historia för oss. […] Så även om här finns en kärlekshistoria gör de övergivna och livskraftiga barnen i fotbollslaget mest intryck på mig, känslomässigt. Utan att finnas på scenen får de ändå en huvudroll tack vare Britt-Marie, tack vare Marianne Mörck. "
Dagens Nyheter
"Eva Dahlman har så utmärkt rensat fram kvintessensen ur Backmans bok och Marianne Mörck förmår levandegöra ett myller av samtal, möten och personer. […] Det är roligt. Och vemodigt. Ensam i Sven Haraldssons avskalade scenrum, med bara några simpla plaststolar som sällskap, genererar Marianne Mörck ren människokärlek. […] Marianne Mörck förmår levandegöra ett myller av samtal, möten och personer."