Facebook pixel Facebook pixel
Skip to main content
Foto: Markus Gårder

Bläck eller blod

Anders Ekborg och Lina Englund i ny musikal!

Biljettinformation
I vår spelar Bläck eller blod på Örebro länsteater, under perioden 27 jan–24 feb. Köp din biljett här

Om föreställningen
Sverige 1789. Gustav III skräms av den franska revolutionen. Han drar in tryckfriheten och gör sig enväldig vilket får den rasande adeln att kräva republik.

Förvisad till sitt slott i Skåne gör den upproriske baronen Macklean sin egen svenska revolution: medeltida livegenskap byts mot skolor och ett modernt jordbruk. Men löftena om frihet och jämlikhet sätts på prov när husan Kajsa blir kär i både förnyelsen och den unge magistern Samuel. Och baronens släkting Ribbing, han vill ha hjälp att eliminera kungen.

Bläck eller blod är en ny musikal av succéteamet Erik Norberg och Alexander Öberg. Med 30 nyskrivna låtar och en stark ensemble på tio skådespelare och musiker tar de oss tillbaka till tiden när Sverige skulle dras in i Upplysningens tidevarv – med bläck eller blod!

Ett samarbete mellan Riksteatern och Örebro länsteater.

Trailer

Detta innehåll är inbäddat från YouTube. För att kunna se den behöver du tillåta cookies för marketing.



Förhandstrailer

Detta innehåll är inbäddat från YouTube. För att kunna se den behöver du tillåta cookies för marketing.



Ett vykort från fotograferingen

Detta innehåll är inbäddat från YouTube. För att kunna se den behöver du tillåta cookies för marketing.



I media

Anders Ekborg och Lina Englund gästar Nyhetsmorgon
Tv4 Nyhetsmorgon 2017-10-10

I höst gör Lina Englund äntligen revolution
Dagens Nyheter 2017-09-14

En baron gör revolution
Kristianstadsbladet 2017-10-17

Intervju med Anders Ekborg i P4 Kulturnytt
Sveriges Radio P4 Kulturnytt 2017-08-30

Inget dammigt kostymdrama
Skånska Dagbladet 2017-10-18

Intervju med Erik Norberg
Norrländska Socialdemokraten 2017-10-14

Roller
Macklean: Anders Ekborg
Kajsa: Lina Englund
Jonna: Sanna Krepper
Mats: Linus Lindman
Samuel: Tobias Sondén
Smith: Pelle Bolander
Ribbing: Linus Lindman
Madame de Staël: Lisa Werlinder
Jakob: Mattias Redbo
General: Lisa Werlinder, Linus Lindman, Per Fritz
Gustav III: Mattias Redbo
Prästen: Per Fritz
Berättarna: Sanna Krepper och Lisa Werlinder
Bönder, adelsmän, mördare, barn, kedjefångar m.fl: Ensemblen

Orkester
Rolf Landberg: Kapellmästare under turné. Slagverk och gitarr
Karin Westerberg: Keyboard
Linus Lindman: Bas, slagverk och gitarr
Mattias Redbo: Flöjt, gitarr och bas
Tobias Sondén: Cello, slagverk och gitarr
Lina Englund: Gitarr och slagverk
Pelle Bolander: Fiol
Per Fritz: Gitarr och bas
Sanna Krepper: Trombon och bas
Lisa Werlinder: Saxofon, slagverk och piano
Anders Ekborg: Slagverk

Anders Ekborg, Lina Englund, Pelle Bolander, Per Fritz, Sanna Krepper, Rolf Landberg, Linus Lindman, Mattias Redbo, Tobias Sondén, Lisa Werlinder, Karin Westerberg

Libretto & sångtexter: Erik Norberg
Musik: Erik Norberg & Alexander Öberg
Arrangemang & kapellmästare under repperiod fram till premiär: Peter Tikkanen
Regi: Alexander Öberg
Scenografi & kostymdesign: Elin Hallberg
Scenografi & kostymdesign-assistent: Hedvig Ljungar
Ljusdesign: Ronny Andersson / Niclas Molin
Mask- & perukdesign: Rebecca Afzelius
Regiassistent: Emelie Smeds

Producent

Ett samarbete mellan Riksteatern och Örebro länsteater

Bilder

Foto: Markus Gårder

Recensioner

Expressen

2017-10-16

"...det här är riktigt riktigt bra. Det är humoristiskt, folkbildande, gripande och musikantiskt."

Till recensionen

Expressen

2017-10-16

"...en tät, spännande föreställning som ångar fram emot klimax, nämligen Anders Ekborgs existentiella powerballad, en showstopper i ruinerna av hans humanistiska projekt. Och med en ambitionsgrad som inte står långt efter Björn & Bennys bidrag till genren."

Till recensionen

SVT Kulturnyheterna

2017-10-16

"Anders Ekborg och Lina Englund har djup, svärta, men också humor i sitt spel "

Till recensionen

Svenska Dagbladet

2017-10-19

"Ekborg sjunger med kraft, intensitet och känslighet och får verkligen blomma ut i ett par maffiga sångnummer."

Till recensionen

Dagens Nyheter

2017-10-17

"Anders Ekborg har dessutom fått några riktigt fina musikalmelodier i 'Kristina från Duvemåla'-anda och förvaltar dem suveränt med både glittrande ögon och guldstrupe."

Till recensionen

Trelleborgs Allehanda

2017-10-23

"Andreas Ekborg ger höjd åt flera av musikalnumren tillsammans med Lina Englund som med kontrast och säkerhet gestaltar den rebelliska pigan Kajsa...Lisa Werlinder bidrar med sin sång och gör en karismatisk Madame de Staël. Sanna Krepper får trombonen att framstå som en extra kroppsdel och Mattias Redbo gör Gustav III till en dråplig men mänsklig pajas i ljusblå spets och guld."

Till recensionen

Västerbottens-Kuriren

2017-11-13

"Alla på scen – däribland Lina Englund som den försiktiga bondtösen som växer ut till revolutionens fanbärare – bidrar till att få föreställningen att lyfta. De spelar, sjunger, byter kläder och instrument med varandra med en fart och följsamhet som är djupt imponerande."

Folkbladet

2017-11-13

"Han (reds. anm. Anders Ekborg) förkroppsligar verkligen Mackleans mänskliga sönderfall och har en röst som bär de stora sångnumren."

Piteå-Tidningen

2017-11-19

"Musikaliskt är det hela vägen från barockflirtar till rockmusikal."

Till recensionen

Norrbottens-Kuriren

2017-11-19

"Anders Ekborg, som just gör baron Maclean, är en erkänt skicklig musikalartist och i ”Bläck eller blod” har han härligt nog fått sällskap av flera andra utmärkta sångare och aktörer, Lina Englund som Kajsa, Lisa Werlinder, bland annat som Madame de Staël, och Sanna Krepper, Kajsas mamma Jonna, har alla bra roller och gör stort intryck som sångare och musiker... Även Linus Lindman är en strålande sångare och rolig att få möta. Kort sagt en imponerade uppsättning på alla sätt."

Till recensionen

Blekinge Läns Tidning

2017-11-29

"Starkast lyser Anders Ekborg med sin sångröst, som mot slutet får komma till sin rätt i en powerballad som slår det mesta. Dock blir det inte utan en match mot smått briljanta Lisa Werlinder och Sanna Krepper som med jämna mellanrum bryter den fjärde väggen och talar direkt till publiken. "

Eskilstuna-Kuriren

2017-12-08

"För detta är riktigt, riktig bra teaterkonst"

Smålandsposten

2018-01-15

"...mustig musikalisk berättelse med värsta hitsen."