Psykologisk dramakomedi om maktspel.
Lärarinnan Astrid lever med sin f.d. elev Klara. Ikväll har rektorn på skolan bjudit in sig själv för att prata om ett besvärande ämne. Det har kommit in allvarsamma klagomål på Astrid från föräldrarna till en av hennes elever, 16-åriga Ellen Babić. Rektorn säger att han vill skydda henne, men går han att lita på? Ett intrikat psykologiskt spel tar fart. Och nu börjar även Klara minnas detaljer från tiden som Astrids elev.
För nyskrivet manus och regi står Marius von Mayenburg, senast aktuell i Sverige på Riksteatern med storsuccén Ex. Marius von Mayenburg har i decennier varit en favorit på europeiska scener. Han skriver livliga, absurda pjäser, som förlitar sig på samtidspublikens snabba associationer och upprättar en osäkerhet kring rollfigurer och gör tvära kast i tid och rum, ibland mitt i en replik. Hans pjäser har översatts till mer än 30 språk och bland titlarna märks Den fule, Martyren, Perplex och Stenen. Ellen Babić hade urpremiär i Reykjavik på Islands nationalteater hösten 2023.
Föreställningslängd: 2 tim
Publikröster från premiären 25 januari:
"Vilken föreställning! Bra manus, bra regi, och fantastiska skådespelarinsatser!"
"Något av det bästa jag sett när det gäller teater/dialogdriven med underbar regi, manus och skådespeleri..."
”Såg premiären igår, Makalöst kammarspel, superscenografi och manus/regi, grymma skådespelare, och helt igenom fantastiskt bra! Se om ni får möjlighet!"
"Fantastiskt bra föreställning!"
"Mycke sevärd mycke spännande"
"Härligt att se bra och jämnt skådespeleri med hundra procent närvaro”
Medverkande
Jacob Ericksson
Niki Gunke Stangertz
Cecilia Lindqvist
Konstnärligt team
Manus och regi: Marius von Mayenburg
Översättning: Magnus Lindman
Scenografi och kostym: Moa Möller
Ljusdesign: Maria Ros
Kompositör: Hans Appelqvist
Maskdesign: Anna Olofson
Dramaturg: Jani Lohikari
Regiassistent: Karin Isaksson
Sufflör: Maryam Bravo
Förlag: Colombine teaterförlag
Producent
Bilder
Video
Recensioner
Gefle Dagblad
"Teater i ett nära och förtrollande format som vägrar släppa taget och drar in publiken i sitt komplicerade maktspel. "
Gefle Dagblad
"Årets bästa teaterupplevelse är det kanske väl tidigt att utse men det här är fantastisk teater så passa på."
Nerikes Allehanda
" Det här är teater i ett nära och fullständigt förtrollande format som vägrar släppa taget"
Helsingborgs Dagblad
"Ensemblespelet är överlag suveränt när den kollegiala samvaron mellan Cecilia Lindqvists Astrid och Jacob Erickssons Wolfram skruvas åt till en kamp om narrativet. Vem är offer och vem är förövare?"
Aftonbladet
"Det är klass- kön- och makthierarkier i konstant action — rätt så arketypiskt och obehagligt underhållande."
Svenska Dagbladet
"Det blir ett nyansrikt och fängslande skådespeleri med hot, förförelse, komik, gåtor och stor underhållning när Marius von Mayenburg iscensätter sitt eget drama. "
Dagens Nyheter
"Det är en rolig, ofta träffande pjäs med sina ur samhällsflödet väl avlyssnade repliker"