Vardagsnära om gruvor, längtan och pirrig passion! Ett humoristiskt drama om bultande hjärtan, stora planer och spruckna drömmar.
I svampskogen hittar en far och en dotter en främmande man med brutet ben. Ganska snart förstår de att han inte är den han utger sig för att vara. I ett kök diskuterar ett par vem som ska ta hand om barnen om mamma blir aktivist och i ett styrelserum brainstormas det om namn på ett nystartat gruvbolag medan passionen pyr under ytan.
- Gruvfrågan innefattar så många aspekter av svensk politik. Här finns en berättelse om Sverige, om arbete, industri, hemtrakt, kolonialism och oändliga landskap som ruvar på ett nationellt trauma, säger Sara Giese, regissör.
Dramatikern Anders Duus är tillbaka med ett vardagsnära drama om längtan, frustration och kärlek. I botten av berättelsen ligger den komplicerade gruvfrågan, med sin motsättning mellan arbetstillfällen, miljökonsekvenser och samiska rättigheter.
Anders Duus:
"Jag har aldrig tidigare skrivit en pjäs så mycket ärende som Dagbrott. Jag brukar inte tycka att teaterns styrka ligger i det starka påståendet. Men i gruvfrågan smälter flera teman som jag brinner väldigt starkt för samman – miljö, glesbygd och mänskliga rättigheter. För en gångs skull känner jag att min roll inte kan vara den som nyanserar och försöker se saker från båda håll. Jag sitter på ett engagemang och en kunskap i en fråga få vet särskilt mycket om. Jag vill göra upp med bilden av gruvfrågan som något som bara har med Norrland att göra, och som något som mest handlar om jobb och pengar. Oseriös gruvdrift gör oreparerbar skada på naturen i vårt eget land varje dag, och sätter livskvalitet i glesbebyggda områden på spel. Det är en verklighet som behöver berättas– med humor, sorg, vrede och ömsinthet."
Regissören Sara Giese var senast aktuell på Riksteatern med föreställningen 1984 på turné hösten 2015.
Riksteatern i samarbete med Giron Sámi Teáhter.
Dialog ur texten:
- Man sover så gott i tält, eller hur? Jorden direkt under ryggen. Det är som att kroppen minns det. Nåt ursprungligt.
- Fast jag har ju luftmadrass, så det blir ändå inte riktigt...sådär ursprungligt.
- Vilken dag som helst går renarna upp på fjället.
- Jag kan missa en dag på märkningen.
- För att vi ska åka på terapi?! Samer går inte i parterapi! Särskilt inte mitt i kalvmärkningen!
- Hon vill skiljas.
- Ni har...brukat se glada ut tycker jag? När man sett er på Coop.
- Tycker du det? Ja, vi har ju alltid storhandlat bra ihop, har vi ju.
Trailer
Intervjuer
Medverkande
Sarakka Gaup, David Lennemann, Mårten Andersson
Konstnärligt team
Dramatiker: Anders Duus. Regi: Sara Giese. Scenografi & kostym: Johanna Mårtensson. Musik & video: David Giese. Ljus: Karl Svensson. Mask: Carolina Wallin-Harling. Danscoach: Dag Andersson
Producent
Bilder
Recensioner
Sundsvalls Tidning
"…'Dagbrott' är en partsinlaga, men en genomlysande sådan, i väl balanserad regi av Sara Giese. Någon måste alltid städa upp efteråt. Frågan är vem?"
Kristianstadsbladet
"... fartfyllt, underhållande och politiskt högintressant."
Landets Fria Tidning
"Gruvkonflikten ges ett mänskligt ansikte […] 'Dagbrott' är en kreativ, välgjord och intressant gestaltning av en angelägen fråga. "
Kulturnytt i P4
"Som inlaga är pjäsen 'Dagbrott' ett credo om varsamhet, om balans och en vädjan till politikerna att ta ansvar i det långa perspektivet. Och som föreställning tar den sig an dessa stora frågor med en teatral och imponerande enkelhet."
SvD
"'Dagbrott' blir – genom Sara Gieses teatrala och muntra registil – en utmärkt balansgång mellan diskussionsdrama och distanserad komedi som genomlyser, inte bara miljöaspekter, utan också hur det är att vara del av en samisk minoritet. Allt på 90 minuter blankt. Inte dåligt."
SvD
"En rovdrift med orealistiska drömmar, konkurser och miljökatastrofer. Duus skriver med lätt hand men indignationen är äkta – särskilt när exempel på rå exploatering räknas upp."