Pressmeddelande: Riksteatern säljer fastigheten Södra Teatern

Riksteatern säljer fastigheten Södra Teatern

Riksteaterns styrelse har beslutat att gå vidare med en försäljning av fastigheten Mosebacke 10 (Södra Teatern) i Stockholm. Beslutet har tagits eftersom Riksteatern inte har uppdraget att äga och förvalta fastigheter. Aktiebolaget Södra Teatern, som bedriver verksamheten i lokalerna, kommer att göra det även i fortsättningen. Genom en försäljning kan Riksteatern lägga all kraft på att turnera med scenkonst i hela landet.

– Riksteatern har ett tydligt uppdrag. Vi ska arrangera scenkonst över hela Sverige. Men det ingår inte i uppdraget att äga en fastighet i Stockholm, därför har styrelsen gett VD i uppdrag att sälja fastigheten Södra Teatern, säger Berit Högman, styrelseordförande i Riksteatern.

Under våren har Riksteatern gjort en värdering av fastigheten och nu får VD i uppdrag att genomföra försäljningen.

– En eventuell vinst kommer vi att investera för att långsiktigt stärka och utveckla Riksteaterns uppdrag. Det kan exempelvis handla om hur vi arbetar med att nå och engagera fler människor i framtiden, säger Magnus Aspegren, VD för Riksteatern.
Riksteatern äger fastigheten Södra Teatern sedan år 2000 och verksamheten drivs av Södra Teatern AB som är ett dotterbolag till Riksteatern. Dotterbolaget Södra Teatern AB ska inte säljas utan kommer att vara hyresgäst även hos den nya fastighetsägaren och fortsätter att driva sin verksamhet i fastigheten.

Kontakt:
Matti Kataja, enhetschef PR och Kommunikation