Till innehåll
Medlem

Vanliga frågor om medlemskapet

Här nedan svarar vi på några av de vanligaste frågorna vi får om medlemskapet i Riksteatern. Om du inte hittar svar på din fråga här är du alltid välkommen att vända dig till vår Medlemsservice. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan. När du kontaktar Medlemsservice är det alltid bra om du har ditt medlemsnummer tillhands.

Det tryckeri som Riksteatern har anlitat för avier/fakturor och medlemskort gick i konkurs vid årsskiftet 2023/2024. Detta innebär att inga avier och medlemskort till nya och befintliga medlemmar har gått ut sedan 22 december 2023.

Vi arbetar skyndsamt fram en lösning med ett nytt tryckeri för att undvika alltför stora förseningar för våra medlemmar. Det kommer dessvärre att ta lite tid att få allt på plats, och vi ber om överseende med de förseningar av utskick som kommer att uppstå på grund av detta.

Information via e-post har skickats till berörda nya och befintliga medlemmar.

Längst ner på sidan finns kontakt till Riksteaterns Medlemsservice om du vill ställa frågor om ditt medlenskap eller betalningen av medlemsavgiften. 

Det är den lokala arrangören, ofta riksteaterföreningen på orten, som ansvarar för biljettförsäljningen. Alla frågor som rör biljetter hänvisas därför till den lokala arrangören.

Om du är osäker på vem som arrangerar den föreställning du ska se kan du alltid hitta den informationen här.

Det är vanligt att den som exempelvis flyttar till en ny stad vill flytta sitt medlemskap till riksteatersföreningen i den nya staden. Detta gör du enkelt genom att kontakta Medlemsservice via mail eller telefon. Se kontaktinfo längst ner på denna sida.

 

Den ordinarie medlemsavgiften är 160 kr för ett år. Om en person i hushållet redan är ordinarie medlem kan andra som är skrivna på samma adress bli fullvärdiga medlemmar för endast halva priset, alltså för 80 kr, om året. De som blir medlemmar för halva priset kallar vi för familjemedlemmar. Förutsatt att alla är skrivna på en och samma adress kan en och samma familj alltså ha flera familjemedlemmar kopplade till ett och samma ordinarie medlemskap. Den som är under 26 år betalar dessutom endast 50 kr för sitt medlemskap.  

Här kan du registrera familjemedlemskap.

Om det är brådskande med ett nytt medlemskort anger du detta när du kontaktar Medlemsservice via mejl eller telefon. Se kontaktinfo längst ner på denna sida.

Leveranstiden för ett nytt medlemskort är omkring två veckor.  

Riksteatern har startat ett nätverk för att öka intresset bland unga för att arrangera scenkonst. Nätverket kallas för Riksteaterns Unga Nätverk (RUN) och riktar sig främst till medlemmar och personer som sitter i lokala Riksteaterstyrelser och är mellan 15 och 30 år.  

Läs mer om RUN här.

Anmäl ditt intresse för att bli en del av RUN här.

Unika förmåner som de lokala riksteaterföreningarna erbjuder varierar från ort till ort. Kontakta därför den teaterförening du är medlem för att få veta vilka förmåner som gäller för just dig. Ofta finns de lokala medlemsförmåner angivna på föreningens egen hemsida (under fliken Bli medlem).

Här hittar du hemsidor till alla lokala riksteaterföreningar.

Här hittar du de generella förmåner som gäller för alla medlemmar i Riksteatern i hela Sverige.

Det är bara att kontakta Medlemsservice via mejl eller telefon och berätta att du vill avsluta ditt medlemskap. Se kontaktinfo längst ner på denna sida. Du kan även kontakta din lokala teaterförening och avsluta ditt medlemskap.

När du mejlar är det bra om du kan ange ditt medlemsnummer (finns på inbetalningsavin), fullständigt namn och adress för att vi ska kunna hantera ärendet så snabbt som möjligt.

Du kan också bara välja att inte betala in den inbetalningsavi eller den efterföljande påminnelsen som skickas ut när det är dags att förnya medlemskapet. 

Ditt medlemskap fortsätter gälla för resterande period som du betalt för.

Om summan på din inbetalningsavi är en annan än medlemsavgiften beror det troligen på att du vid ett tidigare inbetalningstillfälle har råkat betala in för stor summa för medlemsavgiften. Anledningen till att summan vid en kommande inbetalning är mindre än väntat är för att korrigera den tidigare överbetalningen. Det är alltid bara den summa som anges på avin som du ska betala.

I de fall summan ”0 kronor” anges på avin behöver du inte göra något med avin. Då är den redan betald och klar. Är du ändå osäker på vad som gäller är det bara att kontakta Medlemsservice via mail eller telefon. Se kontaktinfo längst ner på denna sida.

För att uppdatera dina uppgifter behöver du kontakta din lokala teaterförening eller Rikstaterns medlemsservice (se kontaktinfo nedan). Passa gärna på att lämna din mejladress samtidigt så får du ta del av våra nyhetsbrev.

Kontakt

Medlemsservice

Tel: 08-531 99 300
medlem@riksteatern.se
Öppettider: Mån, tis, tors, fre: 10.00-16.00. Ons: 10.00-12.00