I Ninna Tersmans dramatisering av Gun-Britt Sundströms klassiska kultroman Maken träffas Martina och Gustav som nyblivna studenter vid Stockholms universitet.
Mot en fond av studentdemonstrationer och intellektuella diskussioner kämpar de med att försöka hålla ihop sitt förhållande. De är bästa vänner, men hur ska de kunna få sitt förhållande att fungera när behov och ideal skiljer sig åt? Kan de leva i en öppen relation, flersamhet, eller förtär svartsjukan dem då? Ska de gifta sig, eller vara kamrater? Bara ses och ha sex? Leva ihop utan sex? Hur kommer det sig att de inte kan hitta ett sätt där båda kan vara lyckliga ihop samtidigt?!
Vi följer deras förhållande genom en mängd olika turer, känslomässiga krockar, desperata gräl, uppbrott, tårar, mångordiga analyser och lustfyllda återföreningar.
Boken Maken gavs ut 1976 och har sedan dess blivit något av en klassiker som lästs och citerats av många generationer. Handlingen utspelar sig under sju års tid med start 1967. Gun-Britt Sundström kallade själv boken för en förhållanderoman och den har av många beskrivits som en relationsbibel.
I media
Hur bra är Maken på scen?
P1 Kultur 2017-10-11 ca 32:26 in i programmet (fram till 41:54)
Den klassiska kärleksromanen Maken blir pjäs
SVT Kulturnyheterna 2017-10-13
Medverkande
Jesper Feldt
Miriam Forsberg
Karin Bengtsson
Konstnärligt team
Dramatisering: Ninna Tersman, efter en roman av Gun-Britt Sundström
Regi: Lena Mossegård
Scenografi & kostymdesign: Johanna Mårtensson
Ljusdesign: Sofia Linde
Komposition & ljuddesign: Magnus Larsson
Mask- & perukdesign: Linda Gonçalves
Studiomusiker: Anders Sjögren (tenorsax, altsax)
Inläsning: Monica Stenbeck
Producent
Recensioner
Nerikes Allehanda
"Och det är en fantastisk föreställning som välförtjänt får stående ovationer av publiken i Nora. Det finns framför allt två genidrag som måste lyftas fram: scenografin och lösningen med två Martinor […] Och samspelet mellan Miriam Forsberg och Karin Bengtsson är både tight och snyggt. […] Och vad underbart det är när Jesper Feldt får visa fler sidor av sitt skådespeleri… "
Smålandsposten
"Briljant tolkning av 70-talsklassiker"
SvD
"Maken till scenen med humor och finess. Sara Granath ser en favoritbok från 70-talet bli alldeles utmärkt samtida teater. "
Gefle Dagblad
"Greppet att klyva Martina i två, låta henne spelas av två skådespelare, är genialt. (…) "Maken" lyckas både roa för stunden och ge stoff för samtalet efteråt. "
Folkbladet
"Det finns också någonting som gör både Sundströms roman och pjäsen relevant och det är att den så öppet dissekerar våra parförhållanden, kärleken och lusten."
Norrbottens-Kuriren
"Det är effektfullt och mycket effektiv, liksom hela dramatiseringen. Kort sagt. Teater som berör på djupet."
Piteå-Tidningen
"Det är en fröjd att följa symbiosen av de mycket tajta Miriam Forsberg och Karin Bengtsson (alltjämt i likadana kläder), hur det tänkande jaget hela tiden förhåller sig till det som talar och agerar. Det blir härliga dialoger som skänker en alldeles egen aura till föreställningen. Överlag är det väldigt bra fysisk energi och vältajmade replikväxlingar i den här skickliga ensemblen och här får man väl buga sig för regissören Lena Mossegård. "
Östgöta Correspondenten
"De tre skådespelarna är helt lysande i gestaltandet av de otaliga uppbrotten och återföreningarna, som skulle kunna kännas tjatiga på scen. Boken är en bladvändare och när den blir till teater sitter man som på nålar, även om man kan boken utan och innan."
Barometern
"Nu har Ninna Tersman gjort en smart och rolig scenversion. Och det fungerar utmärkt, inte minst tack vare Lena Mossgårds smått lekfulla regi med snabba, filmliknande scenklipp. "
Ystads Allehanda
"Igenkänning för alla åldrar"
Blekinge Läns Tidning
"En rolig påminnelse om vilken enorm betydelse 1960-talet hade för vårt samhälle."
Ystads Allehanda
"Den suveränt precisa och humorbegåvade skådespelartrion Miriam Forsberg, Karin Bengtsson och Jesper Feldt rör sig skickligt mellan de många korta scenerna och olika tonfallen."
Sydsvenskan
"Spirande relation satt under lupp"