Riksteaterns Tyst Teater sätter upp Federico García Lorcas klassiska familjedrama Bernardas hus.
Efter att Bernarda Albas make gått bort inleder Bernarda en åtta år lång sorgeperiod då hon låser in sig själv och sina fem döttrar i hemmet. I Tyst Teaters uppsättning är Bernarda och hennes döttrar döva. När den äldsta dottern Angustias ska gifta sig växer rivalitet och svartsjuka mellan systrarna. Innanför hemmets väggar utspelar sig en kamp mellan kärleken och tradition, ilska och avundsjuka. Utanför huset breder fascismens skugga ut sig alltmer vilket hotar döva och teckenspråk. Därför måste Bernarda till varje pris kontrollera sina döttrar.
I Josette Bushell-Mingos regi blir pjäsen högaktuell med paralleller till nationalism, kvinnlig frigörelse, förtryck och våld i dagens samhälle. På scen står sju kvinnliga skådespelare. Denna föreställning lyfter fram symboler, bildspråk och kroppslig gestaltning i teckenspråket på scenen, som ett slags förhöjt teckenspråk. Bernardas hus turnerar internationellt och det finns därför inslag av internationella tecken i föreställningen. Föreställningen röstgestaltas till svenska.
Bernardas hus är ett samarbete med Teater Manu och Teatteri Totti och kommer även att turnera i Norge och Finland. Premiär på Festival Clin d'Oeil i Reims, Frankrike juli 2017. Nordisk turné höst 2017. Svensk premiär 5 september på Södra Teatern i Stockholm.
Trailer
I media
Tyst Teater turnerar med Bernardas hus
SVT, Nyhetstecken
2017-09-11
Medverkande
Mira Zuckermann, Mette Marqvardsen, Dawn Jani Birley, Rebecca Drammeh, Aino Hakala, Cecilia Järbrink, Marie-Thérèse Sarrazin
Konstnärligt team
Regissör: Josette Bushell–Mingo, Svensk översättning: Jens Nordenhök, Dramaturg: Jenny Schöldt, Manuskonsult: Sølvi Zuckermann, Scenograf: Lotta Nilsson, Ljusdesign: Charlie Åström, Kostym: Tanja Honkanen, Mask: Anna Olofsson, Maskassistent: Gabriel-Jim Nal, Språkkonsulter: Debbie Z. Rennie och Sarah Remgren, Koreograf: Sofia Lindgren
Producent
Riksteatern
Video
Recensioner
Dagens Nyheter
"Josette Bushell-Mingo och hennes skickliga ensemble med Mira Zuckermanns Bernarda i centrum gör ett av världsdramatikens storverk tillgängligt för en icke-hörande publik, vilket är strålande. Men föreställningen kan även med behållning ses av hörande."